De emotionele kracht van live vertolkte muziek uit videogames
Een video om naar te luisteren
Nog geen account? Registreer hier
Nadat je vorige week het eerste item in de serie ‘De game en het verhaal’ hebt kunnen zien, staat hier vandaag de tweede voor je klaar. Dit keer gaat JJ het hebben over de Grand Prix serie en zijn nogal mysterieuze ontwikkelaar Geoff Crammond. Benieuwd naar het verhaal achter de game en zijn ontwikkelaar? Check dan nu ‘De game en het verhaal: Grand Prix’.
Grand Prix staat vooral bekend als één van de eerste realistische racegames in de geschiedenis. Daarmee worden natuurlijk niet de graphics bedoeld, want als je naar Crammonds eerste Grand Prix game Formula One Grand Prix uit 1992 kijkt weten we allemaal dat dat er niet realistisch uitziet. Waar Crammond zijn succes echt mee behaalde, was dat hij alle krachten van en op de auto’s zo precies mogelijk na probeerde te bootsen waardoor de ervaring van het racen ontzettend dicht bij de realiteit kwam. Crammond was dan ook niet een echte gamedesigner, maar een programmeur. Gek genoeg was hij ook nooit echt geïnteresseerd in racen.
Waar grote game-developers nu met honderden mensen werken aan één game, heeft Crammond het voor elkaar gekregen zijn game helemaal alleen te maken. Alleen uitgever MicroProse mocht kleine aanpassingen maken. De beroemde Grand Prix games werden zelfs door echte coureurs gebruikt om te oefenen op circuits als zij hier nog niet eerder gereden hadden, wat wel aangeeft wat voor genie Crammond moet zijn geweest.
Benieuwd naar de rest van het verhaal achter deze bijzondere man en zijn serie Grand Prix games? JJ vertelt je er maar al te graag over in ‘De game en het verhaal: Grand Prix’.