Menu Premium

Ontwikkelaar van Rain hoopt zich te kunnen meten met Journey

Gamekings Redactie 26/03/2013 0 Tweet Het Like/Deel Het

Het digitale platform van Sony is langzaam volwassen aan het worden en kan intussen terugkijken op een aantal klinkende successen. De meest noemenswaardige is natuurlijk Journey, een titel die niet alleen geweldig goed heeft verkocht, maar daarnaast veel internationale erkenning heeft gekregen. Voorlopig kan PlayStation C.A.M.P alleen nog maar dromen van een vergelijkbare zegereeks, maar ze willen er alles aan doen om die droom te realiseren. De ontwikkelaar van Rain hoopt zich te kunnen meten met Journey, zo laat associate producer Ken Suzata weten in een interview met CVG.

Het succes van Journey en bijvoorbeeld ook The Unfinished Swan zijn inspirerend. “Wij zijn enorm enthousiast over dat succes, want het bewijst dat er zeker een markt is van mensen die bereid zijn digitale games te downloaden(…)Natuurlijk willen wij dat Rain net zo groot wordt als die titels. Het zet ons tegelijkertijd onder druk, maar het motiveert ons vooral om een geweldige game te produceren.”

Het digitale platform biedt unieke mogelijkheden, zo vertelt Rain’s director Yuki Ikeda. De grootste aantrekkingskracht voor studio’s is de creatieve vrijheid die het relatief bescheiden platform geeft ten opzichte van de mega-budgetten die vergezeld gaan bij de retail-markt. Die vrijheid vertaalt zich in unieke gedurfde concepten zoals uitgewerkt in Rain.

Ikeda legt uit: “Het concept van Rain is ‘onzekerheid’. In deze game raakt het hoofdpersonage, een jongen, op een nacht verdwaald. En niet alleen dat, hij komt er achter dat hij onzichtbaar is geworden. In deze nieuwe hoedanigheid betreedt hij een vreemde wereld, eentje die volstrekt anders in elkaar steekt dan de wereld die hij gewend is(…) Wanneer je verdwaalt als kind voel je je eenzaam en angstig. Maar tegelijkertijd voel je ook iets anders…de spanning en nieuwsgierigheid naar deze nieuwe onbekende plek. Met Rain willen we bij de spelers precies deze dubbele gevoelens oproepen.”

Terwijl je het avontuur ingaat als de jongen, zie je al snel dat je onzichtbare vorm zichtbaar wordt als silhouet door het spetterende water van de regen. Alleen wanneer je een beschutte plek vindt ben je volledig onzichtbaar. Volgens Ikeda is het dit eenvoudige principe dat mogelijkheden biedt voor een stealth style gameplay. Rain’s personage kan niemand aanvallen, dus wanneer hij monsters en puzzels op zijn pad vindt moet hij continu manieren vinden om verder te kunnen.

Misschien was je de game alweer vergeten na de aankondiging op Gamescom 2012, maar PlayStation C.A.M.P hoopt dat je de game nu langzaam opnieuw op de radar krijgt. De releasedatum is nog niet vastgesteld, wel dat de game in 2013 voorlopig alleen op de PlayStation 3 verschijnt. De makers zijn echter bereid andere platformen van Sony te overwegen als de vraag daarvoor groot genoeg blijkt.

In een tijd waarin we snakken naar de warme lentezon durven we het bijna niet te vragen, maar ben jij bereid nog eenmaal de weergoden te trotseren? In ieder geval komt deze regenbui met achievements, een beloning die we in de echte wereld nooit krijgen voor al die natte ellende.

Ontwikkelaar van Rain hoopt zich te kunnen meten met Journey

Ontwikkelaar van Rain hoopt zich te kunnen meten met Journey

Volg gamekings ook op social media Instagram Youtube
HomeVideosNieuwsPremiumPodcastMerch