Blizzard komt met World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic
Pandaria awaits!
Nog geen account? Registreer hier
In de previews van BioShock Infinite lijken de journalisten tot nu toe erg enthousiast over co-speler Elizabeth, maar het had niet veel gescheeld of we hadden nooit van haar bestaan geweten. Het BioShock Infinite team wilde Elizabeth compleet schrappen namelijk, vooral omdat ze geen flauw idee hadden wat ze met haar aan moesten. Het levert een grappige anekdote op van de baas van Irrational Games, Ken Levine.
“Telkens als we delen van de game door gingen nemen moest ik vragen waar Elizabeth was gebleven. Dan kreeg ik als antwoord, ‘oh, zij zit in de kast’. Ik heb hetzelfde meegemaakt met Big Daddy in de originele BioShock. Ik moest er toen ook op hameren dat er in elk level drie Big Daddies aanwezig waren, want niemand wist echt hoe hij ingezet moest worden,” aldus Levine in een gesprek met Polygon.
Toch mag het belang van Elizabeth in de game niet onderschat worden volgens de maker. Zij geeft namelijk in haar emotionele reacties betekenis aan jouw handelingen. Vooral in een industrie waar geweld de norm is, is het makkelijk voor de speler hier nog nauwelijks warm of koud van te worden. Als zij bijvoorbeeld met ontzetting reageert wordt de confrontatie met je gewelddadige daad intenser. Levine wil wel onderstrepen dat deze rol zuiver vanuit een functioneel perspectief moet worden bekeken, en niet vanuit een ideaal.
“Ik maak geen games met een dieperliggende maatschappelijke betekenis. Er zijn ontwikkelaars in de industrie die zichzelf een nobele missie toedichten in hun vak, en ik denk dat zij zichzelf daarmee voor de gek houden. Ik word er nerveus van als ik makers hoor zeggen dat er alleen bepaalde games van een bepaald type mogen zijn, want ik houd van alle games. Ik houd van first-person shooters. Die hebben geen grotere betekenis nodig. Ze zijn gewoon leuk, en dat is prima zo.”
Een verrassend luchtige mening van een game-ontwikkelaar die zoveel aandacht besteed aan de opzet en verhaal van zijn games. Sommigen hadden hem met zijn oog voor detail misschien een filosofischere benadering van games toegedicht, maar misschien is dat ook wel niet nodig voor een stevige game. Uiteindelijk kijken we ook graag naar een spannende thriller waarin omgeving en verhaal in meerdere lagen zijn opgebouwd, zonder dat we daar meer in zoeken dan twee uur van intens vermaak.
De toevoeging van Elizabeth lijkt in ieder geval een sterke zet geweest, ook al moeten we de definitieve versie nog even afwachten natuurlijk. Op 26 maart betreden we via de stairway to heaven de wolken, en beleven het avontuur op Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Heb jij er al zin in? Wij wel!