Ghostface speelbaar in fighting game Mortal Kombat 1
Lekker bloederig...
Nog geen account? Registreer hier
Een van de meest spraakmakende features van de nieuwe PlayStation 4 is de nieuwe controller. Opvallend daarbij is de lichtstrip die doet denken aan de Move controller, maar de DualShock 4 is geen Move controller volgens Michael Denny.
Evenals bij de PS Vita is Sony niet zuinig geweest met het implementeren van input mogelijkheden. Twee analoge sticks, touchpad, Sixaxis motion control, de DualShock 4 beschikt over vrijwel alle moderne input mogelijkheden.
In een interview met Original PlayStation Magazine benadrukt Michael Denny, vice president van Sony Worldwide Studios Europe, dat de DualShock niet verward dient te worden met de PlayStation Move. Het is namelijk geen PlayStation Move controller. Hetgeen wat voor de verwarring heeft gezorgd is de verlichte balk tussen de schouderknoppen. Deze licht relatief aan de omgeving op in een kleur die het best door nieuwe PlayStation Eye van de achtergrond onderscheiden kan worden. Feitelijk hetzelfde als de oplichtende bol van de PS Move. Echter, de PlayStation Move biedt een wezenlijk andere gebruikerservaring dan de DualShock 4. Volgens Denny ziet Sony in Move en DualShock 4 twee verschillende en op zichzelf staande controle methoden. Move is met twee afzonderlijke controllers in staat om gecompliceerdere grote gebaren te registreren in tegenstelling tot DualShock 4 waarbij de speler beperkt wordt in zijn bewegingsvrijheid.
Veel gamers voelen zich het meest thuis bij de meer traditionele manier van gamebesturing. Zij zullen blij zijn dat Sony van de PlayStation Move niet de standaard controller heeft gemaakt. Toch is er een bepaalde doelgroep die bijvoorbeeld shooters liever met de Move controller speelt. Het is goed dat Sony de Move controller niet opgeeft, want in de juiste handen kan het voor gouden game ervaringen zorgen. Als ik bijvoorbeeld naar Child Of Eden kijk, weet ik dat die potentie bestaat.
Sony’s visie op input mogelijkheden kan ik persoonlijk erg waarderen. Op deze wijze biedt Sony ontwikkelaars de mogelijkheid om de meest geschikte controle configuratie voor desbetreffende game te bepalen. De enige limiet voor ontwikkelaars is hun eigen fantasie. Mits zij door het overweldigende aantal inputmogelijkheden niet geïntimideerd zijn en bepaalde features niet geforceerd aanvoelen, kan dit voor een explosie aan originele en creatieve games zorgen.