PlayStation in onderhandeling om FromSoftware over te nemen
Een goede move?
Nog geen account? Registreer hier
Vandaag is officieel naar buiten gebracht dat Ubisoft stopt met altijd actieve DRM voor PC games. In een opmerkelijk stevig interview met RockPaperShotgun wordt Stephanie Perotti, Ubi’s directeur van online games gevraagd naar de ervaringen van Ubisoft met de DRM en de redenen voor de wijziging. De DRM van Ubisoft is binnen de PC Community ongetwijfeld de meest gehate manier geweest waarop een bedrijf zicht heeft geprobeerd te wapenen tegen illegale piraterij.
De DRM van Ubisoft vereist dat de consument altijd verbonden is met het internet om zijn game te kunnen spelen, waarbij zelfs een korte onderbreking in het signaal al leidt tot een keiharde exit waarbij alle niet opgeslagen progressie verloren gaat. Daarnaast beperkt de DRM het aantal mogelijke activaties en is de installatie van de game slechts mogelijk op één PC. De praktijk levert zo een onmogelijke paradox. De betalende klant wordt onderworpen aan een strenge beperking van zijn mogelijkheden terwijl de illegale downloader alle vrijheid heeft, omdat deze DRM al vaak in de eerste week van de release door piraten eruit gesloopt wordt. En daar lijkt Ubisoft nu eindelijk ook achter.
Waar Ubisoft in het verleden de toorn van boze gamers meermaals heeft getrotseerd met claims dat hun DRM wel degelijk succesvol was in de strijd tegen illegale download, gooien ze nu alsnog de handdoek in de ring. Stephanie Perotti legt de omslag uit met de beproefde pr-tactiek om zichzelf neer te zetten als het welwillende bedrijf.
“We hebben geluisterd naar jullie feedback, en sinds juni van dit jaar hebben we ons beleid voor PC games gewijzigd zodat sindsdien nog slechts een eenmalige online activatie van de game nodig is. Daarna ben je vrij om de game offline te kunnen spelen.”
“Er is nog uitsluitend een verbinding met internet nodig wanneer je gebruik wil maken van online diensten, zoals multiplayer of online games.”
“Als jij de single player voor bijvoorbeeld Assassin’s Creed III wilt spelen, dan kun je dat doen zonder verbonden te zijn met het internet. Je kunt de game ook op zoveel PC’s activeren als jij maar wilt.”
Op herhaaldelijke vragen in het interview, om de reden achter deze grote draai prijs te geven, geeft Perotti slechts aan dat uitspraken van Ubisoft in het verleden over het succes van de DRM als ‘onfortuinlijk’ worden beschouwen. Maar Ubisoft gaat zich nu volledig richten op de mooie toekomst. Het heeft er dus alle schijn van dat Ubisoft heeft ingezien dat de DRM toch niet echt zo heel succesvol is geweest, en het kwade bloed dat ermee is gezet wellicht zelfs potentiële verkopen in de weg heeft gestaan.
Maar wat de reden ook is geweest, wij zullen in ieder geval geen traan laten om het afscheid van de DRM en denken dat Ubisoft erg goed heeft gedaan aan deze beslissing. Hopelijk worden ze daar dan ook voor beloond met een groeiende verkoop in PC games en zal dit andere publishers ook te denken geven over hun DRM. De strijd tegen piraterij is logisch en ook belangrijk voor de levensvatbaarheid van de PC als gameplatform. Maar de betalende klant mag nooit de dupe worden van die strijd, en publishers moeten laten zien dat de integriteit van hem of haar wordt gewaardeerd en leidend is in de beslissingen die ze maken. Het zwartste schaapje is nu in ieder geval over de dam en de nieuwe witte vacht staat hem goed. Wie volgt?