De emotionele kracht van live vertolkte muziek uit videogames
Een video om naar te luisteren
Nog geen account? Registreer hier
Een game waar de community al tijden om zat te schreeuwen is Mass Effect Legendary Edition. Een franchise met een behoorlijke appeal, die toentertijd een hoop reuring te weeg heeft gebracht. De makers van Mass Effect hebben de call vanuit de community gehoord en hebben de games samen gebundeld. Nu kun je dus de 3 games + DLC (over Andromeda praten we even niet) back to back spelen. Koos en Jelle hebben de game opgepakt en gespeeld en JJ zit er bij om de mannen eens lekker door te gaan zagen. Want kan het nu nog met dat Mass Effect? Of is het een beetje vergane glorie?
Een game remasteren is in essentie een gemakkelijke klus. Je past de game aan aan de standaarden anno nu zodat de games bijdetijds aanvoelt en opnieuw gespeeld kan worden. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor Mass Effect 1, 2 en 3. Het punt met remasteren is echter ook dat de basegame goed moet zijn en de remaster nog beter. Mass Effect heeft uiteraard in de trilogie 3 toppers van games gemaakt, dus qua gameplay zit dat wel goed. Maar hoe breng je iets wat veertien jaar oud is nog fris en fruitig naar het heden?
De eerste Mass Effect is op het moment van schrijven zo’n veertien jaar oud. En dat is in gaming termen echt vintage aan het worden. De techniek en technologie gaan zo snel vooruit dat iets van veertien jaar geleden echt sterk verouderd aan kan voelen. Jelle heeft de drie games zelf al een keer gespeeld toen ze uitkwamen, terwijl Koos ze toentertijd links heeft laten liggen. De Legendary Edition is daarmee voor Koos de eerste kennismaking met de serie. Hierdoor kan hij zijn eerlijke mening kan geven over de remaster. Oftewel, voelt de game nog bijdetijds aan en blijft het super verhaal overeind? Dus: is deze remaster en gelukt en moet jij het overwegen om hem te kopen? Jelle, JJ en Koos hebben de antwoorden op al je vragen.