Ghostface speelbaar in fighting game Mortal Kombat 1
Lekker bloederig...
Nog geen account? Registreer hier
Een rechtszaak is echt geen pretje. Zeker niet als jij diegene bent die terechtstaat en je, jezelf moet verantwoorden. Maar een rechtszaak fungeert ook als een gigantisch vergrootglas. Ineens komen er details tevoorschijn waarvan je eerst het bestaan niet eens kon bedenken. De rechtszaak tussen Apple en Epic is begonnen en het vergrootglas legt nu al een nieuw detail bloot. Een detail waar wij in ieder geval wel vaker over hebben nagedacht: waarom deed Sony nou zo lastig over cross-play op de Playstation? Nu, na kilo’s speculaas, komt eindelijk de reden naar voren.
Het begint bij Epic. In 2018, met dank aan The Verge, begon Epic met het overtuigen van Sony omtrent cross-play.
Als je dit zo leest is het een overtuigend argument. Een win/win voor beide partijen: Epic zorgt ervoor dat Sony als helden worden onthaald, een deal op de Unreal Engine IV, de Epic E3 stand wordt in de kleuren van PlayStation gehuld. In ruil voor cross-play van Fortnite op de PlayStation. Dit klinkt als een offer you can’t refuse.
In de eerste en laatste alinea geeft Epic wel aan dat er eigenlijk geen keuze is. Deze sneeuwbal gaat niet stoppen met rollen – dus je kan maar beter mee rollen. Dan komt de reactie van Gio Corsi, de man die toentertijd bij Sony verantwoordelijk was voor de developer relations.
Het was voor Sony schijnbaar een no-brainer om niet te doen. Met name omdat, zo kunnen we uit de e-mail opmaken not a single one can explain how cross-console play improves the PlayStation business. Fair enough; eigen volk eerst. PlayStation heeft het niet voor niets zo goed gedaan in de vorige generatie.
Maar misschien was het beter om te denken: eigen geld eerst. De ontwikkelaar van SHiRO 011, Dave Bars, begreep Sony vooral op dat vlak wel. Eigen console eerst! Nu, twee jaar later, kunnen we vaststellen dat Bars gelijk had. Uit een intern document van Sony blijkt nu dat het, inderdaad, puur en alleen om (het niet missen van) geld ging.
Waar het op neer komt is dat Sony, als de gehele cross-platform omzet meer is dan .85 van de Playstation omzet van dezelfde titel, de partner aan Sony moet dokken.
Tim Sweeney, Epic Games CEO, heeft dit vervolgens ook nog eens bevestigd in de rechtszaak.
“If somebody were primarily playing on PlayStation, but paying on iPhone then this might trigger compensation.”
Naast dit statement heeft Sony nog meer eisen aan cross-play gehangen zoals dat virtueel geld niet tussen platforms gedeeld kan worden en cross-play uitzetten moet een optie zijn. Vrij vertaald is dit: “Nee je mag je geld niet meenemen naar andere platforms,en ja we willen de optie hebben om ons platform hermetisch af te kunnen sluiten.”
En of je nou van paarden billen houdt of niet – de berichten uit die tijd vallen nu als puzzelstukjes in elkaar. Dat Sony de cross-play functie uit beta haalde was een paar maanden na de bovenstaande berekening. Dus nadat ze hadden uitgevogeld hoe ze ervoor konden zorgde dat cross-play wel toegestaan kon worden, en ze dus niet zouden achterblijven, maar tóch hun (potentiële) verliezen konden marginaliseren.
Of dat bepaalde developers simpelweg de koude schouder kregen. Deze developers hadden schijnbaar een te kleine player-base waardoor Sony te weinig geld zou vangen. Bij games als Fortnite en Rocket League was een stuk meer geld te halen. En Modern Warfare 2019 kwam dat jaar uit: het perfecte moment voor Sony om eens een dikke berg flappen binnen te harken. Zelfs als cross-play niet goed zou uitpakken bij Modern Warfare.