‘The Game Awards zijn zo corrupt als het maar kan’
Het zaakje stinkt, toch...
Nog geen account? Registreer hier
We hebben deze week veel aandacht besteedt aan Grand Strategy game Crusader Kings 3. Een erg diep, goed uitgewerkt en buitengewoon uitdagend spel dat draait om de Middeleeuwen. JJ heeft het spel bekeken omdat hij een groot fan is van deze periode. Sterker nog, volgens hem zijn de Middeleeuwen het ideale tijdperk om een videogame in te laten afspelen. Maar er is een bizar probleem. De meeste games die zich in de Middeleeuwen afspelen, bevinden zich in genres die JJ niet echt pruimt. Veelal RTS en City Builders. En hij heeft een voorliefde voor games met een rijke singleplayer die qua gameplay meer richting action adventures gaan.
Nu zijn dat soort games er wel, maar op een of de andere manier voegen developers er steevast een flink stuk fantasy aan toe. Draken, elven, trollen etc. Terwijl de Middeleeuwen je meer dan genoeg handvaten geeft om die fantasy helemaal niet nodig te hebben. Er is geen tijdperk zo vol met avontuur en intriges als de periode tussen 500 na Christus en 1500. En toch durven weinig developers te focussen op een pure ‘ Middeleeuwse’ game. Waarom is dat?
JJ gaat in deze video op zijn geheel eigen wijze in op deze materie. De gediplomeerd historicus legt uit wanneer de Middeleeuwen plaatsvonden en wat deze periode zo rijk aan verhalen maakt voor videogames. Hij vertelt waarom deze periode de Dark Ages worden genoemd en waarom zeer veel developers deze tijden niet realistisch in een spel stoppen maar het meer als een setting gebruiken voor hun fantasy verhalen. En hij gaat op zoek naar de vraag waarom er zo weinig echte singleplayer games zijn die zich echt puur op de Dark Ages richten. Wat schrikt developers en gamers toch af?