De emotionele kracht van live vertolkte muziek uit videogames
Een video om naar te luisteren
Nog geen account? Registreer hier
Als gamer heb je doorgaans een bepaald beeld van de industrie. Van de manier waarop games tot stand komen. Dat het succesvolle concept van een game er al vanaf dag één is. Dat er weliswaar meningsverschillen zijn binnen een studio, maar dat men daar altijd op een vreedzame manier uitkomt. Dat developers uiterst zeker van een zaak zijn. Dat de marketeers en managers de bad guys zijn en de developers de good guys. De werkelijkheid is echter vaak anders. Soms is het maken van een game, het complete ontwikkelingsproces, een hel. Dat zelfs leidt tot het uiteenvallen van een complete studio. Bioshock, een van de beste verhalende shooters ooit gemaakt, is daar een perfect voorbeeld van.
JJ is een groot fan van de game én de maker Ken Levine. Hij heeft de beste man twee keer mogen ontmoeten en beide keren maakte dat een onuitwisbare indruk op hem. Zo’n creatief mastermind moet toch in staat zijn om zo’n spel zo uit zijn mouw te schudden? Nee dus. De ontwikkeling van Bioshock was een regelrechte ramp. De game is tijdens de ontwikkeling meerdere keren totaal op de schop gegaan en helemaal tot aan de laatste maanden voor de launch bestond er grote onenigheid bij developer Irrational Games. Dat de game er niet aan ten onder is gegaan, valt meer te danken aan geluk als aan wijsheid.
JJ ging het interweb op en las alles wat hij kon over de development van deze game. Met het gevaar dat hij na afloop misschien wel heel anders tegen het spel aankeek dan dat hij vooraf deed. Maar ja, als iets hem intrigeert dan wil hij het weten. Ouwe journalist dat ie is. En dus kun je in deze video het hele ontwikkelingsproces van een legendarische shooter volgen.