De emotionele kracht van live vertolkte muziek uit videogames
Een video om naar te luisteren
Nog geen account? Registreer hier
Je kan er eigenlijk niet omheen. In de tijd dat we allemaal in de ban, of beter gezegd, in de greep van het Coronavirus zijn, een special maken over games die draaien om een virus. Ter vermaak (niks beter dan jezelf even lekker afreageren door een firma die een virus heeft losgelaten kapot te maken) maar ook om te ervaren wat voor beeld we hadden bij een pandemie voordat de pandemie uitbrak. Games zijn immers resultaten van iemand’s fantasie. Nu, op dit moment leven we in een pandemie. Hoe dicht komen de oude fantasieën uit games in de buurt van de werkelijkheid. Jelle en JJ gingen op onderzoek uit.
Misschien is het een onderwerp wat onze huisfilosoof Sid een keer moet behandelen. Maar de pandemie, oftewel een epidemie op wereldwijde schaal, is een gegeven dat vaak gebruikt wordt in games. Waarom is dat? Is het gameplay-technisch een makkelijk gegeven om griezelige vijanden te creëren (infected, zombies, etc)? Of is het een van ons grootste angstbeelden en wentelen we ons graag in dat soort angsten? Hoe komen virussen in games tot stand? Van mens op dier, zoals het meest waarschijnlijk het geval is geweest bij het Coronavirus of via bio-terrorisme. Of via een coöperatie de het virus bewust om de bevolking los laat om veel geld aan de uitbraak zelf te verdienen. En hoe lossen zij de uitbrak op? Kunnen we daar wat van leren?
Het is ook interessant om te kijken of games als Resident Evil, DayZ, Days Gone, Syphon Filter en Left 4 Dead een beeld schetsen die past bij de huidige situatie. Of is de werkelijkheid zoals zo vaak een stuk saaier dan de fantasie? Jelle en JJ nemen een hele reeks ‘virus-games’ op alfabetische volgorde met je door. En kijken stuk voor stuk in hoeverre ze aanknopingspunten kunnen vinden met wat er momenteel in de wereld gebeurd.