De emotionele kracht van live vertolkte muziek uit videogames
Een video om naar te luisteren
Nog geen account? Registreer hier
Het is nog maar een dikke week geleden dat we het nieuws kregen dat Dan Houser, de bedenker van roemruchte series als GTA en Red Dead, had besloten om Rockstar te verlaten. De man die alles wat hij aanraakte in goud deed veranderen, die een bedrijf helemaal naar zijn hand had kunnen zetten en die alle vrijheid kreeg om te creëren wat hij wilde, die trok de deur van zijn kantoor achter zich dicht. En we dachten met de rest van de wereld maar één ding: waarom?
Een antwoord op deze vraag vinden, is niet eenvoudig. Dan Houser is extreem media schuw en dus hij gaf geen verklaring. En Take Two kwam niet verder dan mededelen dat Houser wegging en dat ze hem dankbaar waren. Dat zouden we ook zijn als de beste man miljarden voor je verdiende. Dit vraagstuk hield ons dermate bezig dat JJ zich weer een weekendje opsloot en alle info, interviews en verhalen over Dan Houser en Rockstar tot zich nam. In de hoop dat dit materiaal ons een blik in het leven en het hoofd van Dan konden bieden. En wie weet dat we dan konden herleiden waarom deze plotse en verrassende beslissing genomen was.
Bij zijn zoektocht naar de beweegreden van Dan Houser begon JJ bij zijn jeugd. En daar zag je duidelijk al de basis worden gelegd voor wat later zijn befaamde carrière en games werden. Maar je zag ook wat voor type mens Dan was en waarom hij zo geworden is. Want het was niet bepaald een Joe Regular. Vervolgens volgde JJ hem tijdens zijn hele loopbaan. Een loopbaan die je ook niet bepaald als ‘normaal’ kunt bestempelen. Dan Houser koos voor een leven dat hem heel veel succes heeft gebracht, maar ook een zware tol eiste. En die tol wilde hij dit jaar mogelijk niet meer accepteren.